Randstad: Nieuws/Den Haag vastgoed ontwikkeling

Zo was het Ontwerp Boulevard Scheveningen

Nu is de auto nog dominant op de boulevard tussen Scheveningseslag en de haven. De inrichting is onsamenhangend en versleten. De gemeente grijpt de noodzaak om de zeewering te versterken aan om de boulevard aantrekkelijker te maken. Architect De Sola-Morales maakte een ontwerp voor de nieuwe boulevard. De belangrijkste punten uit het ontwerp vindt u hier.




De huidige boulevard: de auto is dominant en een onsamenhangende inrichting.

Een golvende kustlijn
Het ontwerp voor de boulevard kenmerkt zich door een gebogen kustlijn. De bestaande Strandweg (boulevard) is nu rechtlijnig. De nieuwe boulevard volgt het verloop van de oude duinen. Deze golvende beweging volgt en versterkt de huidige lijn van gebouwen en duinfronten. De gewelfde vormen die ontstaan zorgen voor een verrassend spel en maken de wandelaar nieuwsgierig naar wat zich achter de bocht bevindt. Zo worden Bad, Dorp en Haven voor het gevoel dichter bij elkaar gebracht. Bovendien wordt zo bij de zwakke plek Keizerstraat ruimte gecreƫerd voor versterking van de zeewering.



Een hoge en lage boulevard
De nieuwe boulevard heeft verschillende hoogteniveaus. Er ontstaat een hoger gelegen stedelijke route langs de Keizerstraat en een lager gelegen strandroute. De stedelijke route zorgt ervoor dat de Boulevard en de Keizerstraat beter op elkaar aansluiten. Er komen geleidelijke overgangen tussen de verschillende hoogtes die goed begaanbaar zijn voor ouderen en minder validen. De combinatie van de gebogen kustlijn en de niveauverschillen maken een wandeling tussen bad en haven tot een aantrekkelijke belevenis.



Keizerstraat krijgt riante strandentree
De Keizerstraat, de dorps- en winkelstraat van Scheveningen-Dorp, krijgt in de nieuwe situatie een voorname rol. Vanuit de straat komt een riante verbinding naar het strand. In de huidige situatie ligt een zware muur voor de zeewaartse opening van de Keizerstraat. Die muur krijgt een glooiender karakter, die de Keizerstraat optisch minder van de zee afsluit. Hierdoor wordt het voor het bezoekers aantrekkelijker om een bezoek aan deze straat te brengen.



Ruimte voor fietsers en skaters
De boulevard is in eerste instantie een gebied voor langzaam verkeer. Voor fietsers en skaters komt in twee richtingen een breed en vrij liggend fietspad.



Beperkt toegankelijk voor auto's
In het voorlopig ontwerp wordt het autoverkeer minimaal gehouden, zonder dat de bereikbaarheid en de leefbaarheid in andere delen van Scheveningen in gevaar komt. De voorgestelde oplossing bestaat uit een weg met eenrichtingsverkeer van de Scheveningseslag tot de Vissershavenweg. Daarnaast een weg met tweerichtingsverkeer op de plek van de bestaande strandweg, tussen de kruising met de Vissershavenweg en het noordelijk Havenhoofd. De beide wegen geven toegang tot de parkeerplaatsen bij de boulevard.



Parkeren in twee zones
In het ontwerp zijn twee parkeerzones opgenomen met in totaal 450 parkeerplaatsen. De eerste parkeerzone ligt langs de weg tussen de keerlus van tramlijn 11 en de Vissershavenweg. De tweede parkeerzone ligt tussen de Vissershavenweg en de haven.

Dijk in boulevard
Om ons te beschermen tegen de stijgende zeespiegel, is een extra waterkering nodig in de vorm van een dijk. Hiervan is straks niets meer te zien omdat de dijk in de boulevard wordt weggewerkt.

Klik hier voor het volledige voorlopig ontwerp (pdf, 10,3Mb).

www.denhaag.nl

Meld nieuws