Stadsvisie ontwikkeling en stedelijke inrichting

Wonen in Parkstad Capelle stadsvisie 2030

-


Capelle Parkstad stadsvisie 2030








Voormalig wethouder Dick van Sluis
Stadsontwikkeling Capelle a/d IJssel

Welkom op de pagina ‘Parkstad naast Economische Motor’. Onder deze noemer laten we als gemeente zien wat Capelle aan den IJssel in huis heeft. Dat doen we niet zomaar. Doel is dat bewoners uit de regio zien welke voordelen we te bieden hebben en steeds vaker Capelle kiezen als woonstad. En dat steeds meer bedrijven de voordelen ontdekken van ons ondernemersklimaat en voor Capelle kiezen als vestigingsplaats.

Capelle ligt onder de rook van Rotterdam. De voordelen van de grote stad zijn voor onze inwoners binnen handbereik. Met de metro is het bijvoorbeeld maar tien minuten reizen naar de Koopgoot. En zo’n grote buur biedt ook veel werkgelegenheid. Daarnaast heeft Capelle ook zelf veel arbeidsplaatsen. Zelfs meer arbeidsplaatsen dan het aantal werkende Capellenaren. Een economische motor in de regio. Dat maakt het een interessante stad voor bedrijven.

Voor de inwoners is het bovendien een prettige stad om te wonen. Capelle is de schakel tussen de Randstad en het groene achterland en heeft in vergelijking met grote buur Rotterdam een groen en soms nog dorps karakter. Onze grootste parel is het Schollebos, overdreven gesteld een central park middenin de stad. De combinatie van de economische ligging en het groene karakter maakt van Capelle een bijzondere stad. Een stad die de concurrentie aankan met zijn omgeving.”



Bekijk het promotiefilmpje op YouTube (2:00 minuten)
Archief: Campagne 'Parkstad naast Economische Motor'



Stadsvisie 2030
Stadsvisie 2030 Capelle biedt, als relatief nieuwe stad, een aantrekkelijk woon- en leefmilieu. Dat willen we zo houden. Daarom moeten wij ons er goed van bewust zijn dat Capelle geen eiland is en dat de problemen die oudere steden ervaren ons ook kunnen bereiken. In 2000 werd de visie op de stad verwoord in ‘Capelle 2020’. Ruim tien jaar later hebben wij de inhoud van dit document tegen het licht gehouden en doorgetrokken naar het jaar 2030. De nieuwe visie ‘Sterk en verbindend, parkstad naast economische motor’ brengt de huidige ontwikkelingen in kaart en beschrijft de problemen en kansen die Capelle te wachten staan de komende twee decennia. Het geeft ook antwoord op de vraag welke koers wij willen varen. Zo kunnen we inspelen op komende ontwikkelingen.

Sterk en verbindend: Parkstad naast economische motor

De nieuwe stadsvisie, ook wel Stadsvisie 2030.pdf
(2,82 MB) genoemd, is opgebouwd uit zeven hoofdstukken.

Allereerst zetten we in twee hoofdstukken uiteen welke landelijke en lokale trends en ontwikkelingen er spelen. Vervolgens beschrijven we in vijf themahoofdstukken (Kwaliteit, Bouwen en Wonen, Samenleving, Economie en Werk, Verkeer en Vervoer en Bestuur en Organisatie) hoe Capelle er nu uit ziet en hoe wij Capelle zien in 2030. Ieder hoofdstuk sluiten we af met een ‘Hersenspinsel’: een verbeelding over hoe de wereld er eventueel ook uit zou kunnen komen te zien. Ze dienen enkel ter inspiratie.


Te downloaden:
Stadsvisie 2030.pdfpdf(2,82 MB)



Structuurvisie 2030 Capelle

Met deze structuurvisie zetten wij de lijnen uit voor de toekomstige inrichting van de gemeente in 2030 . De structuurvisie is de leidraad en het toetsingskader voor toekomstige plannen en is voorzien van een (wettelijk verplicht) uitvoeringsprogramma.

Nieuwe uitgangspunten
Uitgangspunt van de vorige structuurvisie was een inwonertal van 65.000 inwoners, waarbij het aantal woningen uitgebreid moest worden. In de nieuwe toekomstvisie, de Stadsvisie Capelle 2030, is dit uitgangspunt losgelaten. Niet het toevoegen van woningen, maar het toevoegen van kwaliteit wordt het nieuwe uitgangspunt. De aandacht gaat niet langer uit naar verdere groei maar naar stadsverbetering.

Parkstad
In de Stadsvisie is de ambitie vastgelegd dat Capelle in 2030 een aantrekkelijke en duurzame parkstad is met een gedifferentieerd woonaanbod en veel groen en water. De ruimtelijke structuur van de gemeente wordt bepaald door een groene ruggengraat, die in Rotterdam begint en uitmondt in het Hitlandgebied. Om het parkstadkarakter te benadrukken moeten de entrees en routes vanuit de ruggengraat naar de wijken herkenbaar worden gemaakt en de uitstraling van het ’s Gravenweggebied worden versterkt.

Groen en water
Het karakter van de Parkstad wordt bepaald door de groene randen van de stad, de groene hoofdstructuren in de stad en het groen en water middenin de woongebieden. Het versterken en het beleefbaar houden van deze structuren is een belangrijke opgave. De komende jaren zal gewerkt worden aan het in stand houden en versterken van de hoofdgroenstructuur, het verbeteren van de toegankelijkheid en beleving van de IJsseloevers en het versterken van de relatie van Capelle met het buitengebied.

Wonen
De komende jaren zal de ‘woonmilieubalans’ van Capelle worden hersteld door, waar het kan, gedifferentieerde woonmilieus te realiseren. De aandacht gaat hierbij uit naar woonmilieus waar een tekort aan is, zoals suburbaan grondgebonden, landelijke en dorpse woonmilieus. Wijken met veel gestapelde kleine woningen worden in meer of mindere mate getransformeerd naar deze woonmilieus.

Economie
Binnen de Stadsregio heeft Capelle, op Rotterdam na, het grootste aantal werkplekken. Anno 2012 zijn er circa 2.800 bedrijven gevestigd met ruim 36.000 werkzame personen. Om een goed vestigingsklimaat te blijven bieden is het belangrijk dat bedrijvigheid wordt ondersteund en gefaciliteerd. Op de bedrijven- en kantorenterreinen spelen zaken als incourant vastgoed en de nabijheid van woongebieden, die de economische mogelijkheden beperken. Om te voorkomen dat achteruitgang optreedt, wordt in een vroeg stadium ingezet op revitalisering. Voor de detailhandel is het de opgave om het stadscentrum uit te breiden, te moderniseren, tegelijkertijd minimaal een supermarkt per buurtsteunpunt te behouden en de buurtwinkelcentra te ondersteunen.

Bereikbaarheid
Het verkeersbeleid van Capelle is er op gericht een optimale balans te vinden tussen mobiliteit, leefbaarheid en veiligheid. Alleen op die manier ontstaan duurzame oplossingen. De gemeente is goed aangesloten op het regionaal openbaar vervoer d.m.v. de metroverbinding. Het is de ambitie om de tramverbinding vanuit De Esch door te trekken tot aan Rivium. Het IJsselland Ziekenhuis heeft een regionale functie, maar is niet goed ontsloten. De inzet is om het ziekenhuis aan te sluiten op de metro door het verplaatsen van een metrohalte.

Zorg
Wonen, welzijn en zorg worden op een integrale manier vormgegeven zodat de Capelse bevolking zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. In de komende jaren wordt ingezet op het behoud van de drie bestaande woonzorgservicezones. Daarnaast ondersteunen wij bij ruimtelijke ontwikkeling samenwerking van partijen op het gebied van wonen, zorg en welzijn.

Onderwijs
In de toekomst daalt het aantal basisschoolleerlingen dalen. De overcapaciteit aan huisvesting die daardoor ontstaat kan worden aangepakt door herpositionering, doorverwijzing, medegebruik, vorderen, verhuur en uiteindelijk onttrekking. De gevolgen voor de huisvesting worden uitgewerkt in het Strategisch Huisvestingsplan Primair Onderwijs.

Ruimtelijke opgaven
De ambities op het gebied van groen en water, wonen, economie, bereikbaarheid, zorg, onderwijs en sport leiden tot diverse ruimtelijke opgaven. Een aantal van deze opgaven zijn met elkaar verweven en kunnen daarom niet los van elkaar worden gezien. Waar verschillende ruimtelijke opgaven in een gebied bij elkaar komen, spreken we van kansgebieden. In deze gebieden is samenhangende vernieuwing belangrijk. Gebiedsvisies vormen de basis voor afspraken met andere participanten en zijn toetsingskader voor ruimtelijke ontwikkelingen. Er zijn de volgende kansgebieden benoemd:
Gebied 1 Centraal Capelle
Gebied 2 Landelijk Capelle
Gebied 3 Bongerd / Wingerd e.o.


Te downloaden:
Structuurvisie 2030_10-06-2013.pdfpdf(3,75 MB)


Randstad nieuws / news duurzaam wonen in Parkstad Capelle Nieuws Randstad Nieuws
Randstad News Nieuws click here

Meld nieuws