Hamit Karakus directeur archief Platform31

Zuidplaspolder bestemmingsplannen

-

Raadscommissie voor Fysieke Infrastructuur en

Geachte leden van de commissie

Conform mijn toezegging aan de gemeenteraad tijdens de actualiteitenraad van 1 September 2011 informeer ik u over de effecten van de uitspraken van de Raad van State op de bestemmingsplannen van de Zuidplaspolder.

In overleg met de gebiedspartners en de provincie Zuid-Holland is gewerkt aan bestuurlijke samenwerking tussen de Zuidplasgemeenten, de gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland. Dit heeft achhtereenvolgens geresulteerd in de Integrale Structuurvisie (ISV) en het integraal Structuurplan Zuidplaspolder (ISP).
Om het ISP nader te concretiseren is in 2007 de nota koersbepaling vastgesteld, waarin voor de periode 2010-2020 werd voorzien in de bouw van 7.000 woningen (het zg. startpakket) en ruimte voor bedrijfsterreinen, groen en infrastructuur.

Voor de periode 2020-2030 werd daarbij voorzien in de additionele bouw van nog eens 8.000 woningen. Om het ISP en de nota koersbepaling te kunnen uitvoeren is daarna aangevangen met het opstellen van de daarvoor noodzakelijke bestemmingsplannen. Dit heeft in 2008 geresulteerd in het inmiddels onherroepeiijke bestemmingsplan:
Restveen en Groene Waterparel.
Dit is het eerste bestemmingsplan dat voor de ontwikkeling van de Zuidplaspolder is opgesteld. Het bestemmingsplan is nog onder de voormalige wro in 2010 onherroepelijk geworden.

In 2009 zijn door de raden van de toenmalige gemeenten Zevenhuizen-Moerkapelle, Nieuwerkerk aan den Ussel en Moordrecht de volgende bestemmingsplannen vastgesteld (incl. exploitatieplannen op basis van de nieuwe Wro):

Zuidplas-Noord
Zuidplas-West
Zuidplas-West
Het Nieuwe Midden
Rode Waterparel

(Zevenhuizen-Moerkapelle);
(Zevenhuizen-Moerkapelle);
(Nieuwerkerk aan den Ussel);
(Zevenhuizen-Moerkapelle);
(Nieuwerkerk aan den Ussel en Moordrecht).

Daarnaast is na de fusie door de gemeente Zuidplas op 2 noveniber 2010 het bestemmingsplan Gouweknoop vastgesteld, met additioneel via een provinciaal inpassingplan het Waddinxveense deel! van dit plangebied. Deze plannen zullen naar verwachting binnenkort door de Raad van State worden behandeld.

Blad: 2/4
De behandeling van de in 2009 vastgestelde bestemmingsplannen (incl. de daarbij behorende exploitatieplannen) heeft in maart/april 2011 plaatsgevonden. Op 10 augustus jongstleden heeft de Raad van State haar oordeel over deze plannen gegeven. De uitspraken zijn veelomvattend en gecompliceerd, zowel waar het gaat om een aantal planologische consequenties alswel de daarbij behorende exploitatieplannen.

De overall conclusie is dat van het startpakket van ongeveer 7.000 woningen er thans ongeveer 4.000 planologisch zijn gezekerd, hetgeen uiteraard nog geen garantie geeft voor de
daadwerkelijke ontwikkeling. Onderstaand geef ik u per deelproject de consequenties weer.

Zuidplas-Noord.
Dit bestemmingsplan bestaat uit twee onderdelen, elk met een eigen exploitatieplan, te weten:

(1) de woningbouwontwikkeling Moerkapelle-Oost {650 woningen) en Moerkapelle-Zuid (150 woningen) en
(2) de glastuinbouwontwikkelingen tussen Moerkapelle en de Rijksweg A12 en de ontwikkeling van een bedrijvenlandschap met duurzaamheideisen (Knibbelweg Oost en Swanla driehoek).

Aan de hand van de uitspraak kan in principe de woningbouwontwikkeling Moerkapelle-Oost met minstens 550 woningen doorgang vinden, indien de gemeente Zuidplas binnen drie maanden een geluidsonderzoek voor de locatie Moerkapelle-Oost en de ontsluiting ervan overhandigt. Alle glastuinbouwbesternmingen en de duurzaamheideisen die de gemeente aan vestiging stelt, zijn in stand gelaten. Het gaat om circa 80 hectare. Zuidplas-West.

Voor Zuidplas West zijn twee bestemmingsplannen opgesteld: een voor het grondgebied van Nieuwerkerk aan den IJssel en een voor Zevenhuizen-Moerkapelle.
De uitspraken van de Raad van State houden in dat de bestemmingen voorZevenhuizen-Zuid (1.200 woningen) en Nieuwerkerk Noord (bedrijventerrein en 1.800 woningen} planologisch onherroepelijk zijn. De planologische mogelijkheid van een voorgenomen ontwikkeling van het Ringvaartdorp - met drie qua bouwvolume en woonmilieu sterk verschillende varianten - is vernietigd met name omdat dit systeem teveel onzekerheid m.b.t. de toekomstige planologische situatie met zich meebrengt. Nu dit planonderdeel vernietigd is, zal de gemeente Zuidplas samen met de Regionale Ontwikkelingsorganisatie Zuidplas (ROZ) en de Grondbank zich beraden over dit deelgebied en in de toekomst een meer maatgericht plan opstellen. Aangezien echter voor de korte termijn de noodzaak van woningbouw in dit gebied niet zal kunnen worden aangetoond, ligt het voor de hand om de oude bestemmingvoorshands intact te laten en vooralsnog niet tot reparatie over te gaan.

Rode Waterparel.
Dit gebied is in te delen in drie gebieden, namelijk de oostlob met een uit te werken woonbestemming (gelegen in de voormalige gemeente Moordrecht), de middenlob met een natuurbestemming en een wijzigingsbevoegdheid naar wonen (eveneens gelegen in de voormalige gemeente Moordrecht) en de westlob met een uit te werken woonbestemming (gelegen in de voormalige gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel).
De lanen en linten in dit gebied hebben eveneens een uit te werken bestemming gekregen. Tegen dit bestemmingsplan was door een aantal partijen beroep aangetekend. De meeste van deze beroepen zijn ongegrond verklaard, maar de bezwaren tegen het exploitatieplan zijn wel gegrond verklaard en het exploitatieplan is vernietigd. Daarnaast is het beroepsschrift, ingediend door de naastgelegen varkenshouder die ten noorden van de Rode Waterparel een intensieve veehouderij exploiteert wel gegrond verklaard. Dit bezwaar betrof het feit dat in het bestemmingsplan onvoldoende rekening is gehouden met de geurcirkel, behorende bij dit bedrijf. Deze gegrond verklaring is wel van zeer majeure betekenis voor een eventuele verdere ontwikkeling van dit gebied.
Door het van toepassing verklaren van de door de varkenshouder voorgelegde geurcirkel is bebouwing binnen deze cirkel niet mogelijk en heeft de Raad van State de uit te werken woonbestemming in de oostlob en de wijzigingsbevoegdheid in de middenlob vernietigd.

Blad: 3/4
Doordat geen beroep was ingediend tegen de bebouwing in de westlob is dit gedeelte van het
bestemmingsplan wel onherroepelijk (dit betreft de realisering van maximaal 500 woningen).

Het Nieuwe Midden.
In dit gebied zijn de gronden (die overwegend in bezit zijn van de Grondbank) vooralsnog conserverend bestemd, aangezien hier geen voornemens bestonden om voor 2020 te starten met ontwikkelingen. De in dit gebied gevestigde varkenshouderij (die ook de veroorzaker is van de geurcirkel in de Rode Waterparel) was in dit gebied positief bestemd, met daarbij een wijzigingsbevoegdheid om deze planologisch te verwijderen, indien minnelijke verwerving in relatie met de ontwikkeling van de Rode Waterparel zou hebben plaats gevonden. Op basis
van het beroep is deze wijzigingsbevoegdheid echter vernietigd. Inmiddels beraadt de gemeente zich over de thans ontstane situatie.

De bestemming van het Plantagekwadrant, als onderdeel van het nieuwe rnidden (32 ha) is in stand gebleven.

De exploitatieplannen.
Geconstateerd moet worden dat alle exploitatieplannen zijn vernietigd om formele redenen. Dit heeft te maken met verscherpte inzichten van de Raad van State waar het gaat om globale bestemmingsplannen met wijzigiings-en uitwerkingsbevoegdheden. Zo wordt er nu gee'ist dat ondanks deze globaliteit vooraf een onafhankelijke taxatie moet plaatsvinden (per perceel) van de in te brengen gronden en dient ook een nauwkeurige onderbouwing plaats te vinden van de diverse beoogde afdrachten met betrekking tot de bovenplanse infrastructuur.

De uitspraken met betrekking tot de verschillende exploitatieplannen hebben een bijzonder karakter. In de uitspraken die de Raad van State tot op heden heeft gedaan, werd een maximale termijn gegeven om de exploitatieplannen te repareren op het moment dat deze vernietigd werden, om te voorkomen dat de bestemmingsplannen ook zouden worden afgewezen op basis van de niet aangetoond economische uitvoerbaarheid. In de uitspraken ten aanzien van de bestemmingsplannen van de Zuidplas doet de Raad van State dat voor het eerst niet. De Raad van State heeft een koppeling gelegd met de aanhoudingsplicht in artikel 3.5 van de WABO en de doorbrekingsmogelijkheid hiervan in het 3e lid van hetzelfde artikel. Feitelijk komt het er op neer dat in relatie tot vernietiging van de exploitatieplannen iedere bouwaanvraag binnen het plangebied dient te worden aangehouden op basis van dit artikel Deze aanhouding kan echter doorbroken worden als kan worden aangetoond dat het kostenverhaal anderszins is verzekerd of als uit een belangenafweging blijkt dat het de belangen van het bouwplan groter zijn dan die van het kostenverhaal. Door de mogelijkheid om deze artkelen toe te passen heeft de Raad van State geen aanleiding meer gezien om de bestemmnigsplannen integraal te vernietigen nu er geen exploitatieplannen meer onder liggen.
Het kostenverhaal kan nu per omgevingsvergunning worden bekeken en bij de uitwerking van bepaalde onderdelen van de bestemmingsplannen kan nu worden beken of anterieure
contracten alsnog kunnen worden afgesloten of dat wellicht een Weiner exploitatieplan soulaas
biedt.

Een eerste conclusie op basis van de uitspraken van de Raad van State.
De consequenties van deze uitspraken zijn voor enkele plandelen ingrijpend te noemen. In positieve zin kan, in reiatie tot de prioriteitslocaties van de gemeente Zuidplas, worden gesteld dat een aantal ontwikkelingen planologisch overeind zijn gebleven en deze ontwikkelingen thans kunnen worden opgepakt. Echter voor de gebieden van het Ringvaartdorp en (delen van) de Rode Waterparel hebben de uitspraken van de Raad van State grote consequenties.
Dit zal in het samenwerkingsverband leiden tot een nadere discussie met betrekking tot de
erder te volgen koers. Daarbij zal ook de positie van Het Nieuwe Midden in de verdere
afweging een rol spelen. Ook de positie van de varkenshouder is hierop van invloed.

Blad: 4/4
Gezien alle discussiepunten en alle vraagtekens die er de afgelopen periode zijn ontstaan, is in een eerder stadium besloten door het Algemeen Bestuur van ROZ en grondbank om geen OSK 2012 vast te stellen (zie hiervoor de brief van ROZ en Grondbank RZG Zuidplas d.d. 26 September 2011 kenmerk 46/2011) De komende tijd zal gezamenlijk worden gewerkt aan een nieuwe notitie Koersbepaling en aan het Ontwikkelingsstrategiekader 2013 waarin de planologische uitkomsten zullen worden afgewogen en verwerkt. Tevens zal worden gestudeerd op de mogelijkheid van eventuele reparatie of koerswijziging ten opzichte van een aantal uitgangspunten. Hierover zal in het OSK verder worden gerapporteerd.

Wethouder Wonen, Ruimtelijke Ordening,
Vastgoed en Stedelijke Economie

Randstad Nieuws / News / Zuidplas / Zuidplapolder Randstad Nieuws info@randstadnieuws.nl

Meld nieuws