Hamit Karakus directeur archief Platform31

Hamit Karakus Smart Cities archief

Hamit Karakus archief: directeur Platform31

Smart CitiesNL Platform31








Smart Thinking 4 Connectivity - nieuwe netwerken
Bijeenkomst van het Lerend Netwerk Smart CitiesNL

Soort: bijeenkomst
Datum: donderdag 19 maart 2015, 13:00 - 17:00
Locatie: Rotterdam
Kosten: deelname is gratis, maar niet vrijblijvend


Informatie
Kaart
Aanmelden

Big data, energieproducerende gebouwen, zelfrijdende autos, slimme verlichting en the internet of things.
Het zijn maar een paar voorbeelden van wat de smart city te bieden heeft. Al deze innovaties zijn bedoeld ons leven gemakkelijker te maken. Tegelijk doen al deze innovaties een beroep op onze infrastructuur. Want hoe ziet de infrastructuur van de toekomst er uit en wat betekent dit voor de manier waarop wij die infrastructuur in de toekomst organiseren?

Op 19 maart 2015 gaat het Lerend Netwerk Smart Cities in samenwerking met Next Generation Infrastructures op zoek naar de infrastructuur van de toekomst en de organisatorische veranderingen die nodig zijn om de dienstverlening aan de Nederlandse stad van de toekomst optimaal te laten functioneren. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod:



De prangende ruimtevraag

De Nederlandse ondergrond heeft te maken met een gigantische ruimtevraag in verhouding tot de beschikbare ruimte. Naast bebouwing, openbare ruimte, groen, parkeren en water dingen waterveiligheid, water, gas, electra, glasvezel, sensoren, telecom en goederen- en personenvervoer naar een plekje in de beschikbare boven- en ondergrondse ruimte. Dankzij nieuwe ontwikkelingen en het verdichten van onze steden zal deze ruimtevraag alleen maar in omvang toenemen. Het combineren van functies lijkt daarbij een uitkomst, maar is in theorie gemakkelijker te realiseren dan in de praktijk. Kijk maar naar Apeldoorn, waar afgelopen najaar tot twee keer toe een wijk zonder gas kwam te zitten nadat bij een lek water in de gasleiding kwam.

Verantwoordelijkheid en investering

De bestaande infrastructuur is over een periode van soms wel 100 jaar aangelegd. De investering voor de aanleg van deze netwerken is over een periode van tientallen jaren gemaakt. De heraanleg van een symbiotische infrastructuur van water, transport, energie, reststoffen en data, zoals dat in nieuwe smart cities gebeurt, vraagt een onmogelijke investering. Daarbij is het maar de vraag of de investering in grondstoffen, tijd en geld die een acute update van het systeem vereist wel zo verantwoord is. Ook omdat kennis over technologische oplossingen zich razendsnel ontwikkelt, lijken gefaseerde- en aanpassingen op het bestaande systeem de voorkeur te hebben.

En wie is waarvoor verantwoordelijk bij trajecten waar meerdere partijen betrokken zijn? Juist de afgelopen jaren hebben de verantwoordelijkheden van aanbieders, netbeheerders en de verschillende afdelingen binnen organisaties zich verengt. Gebruik en beheer van de netwerken ligt vaak bij verschillende organisaties, denk aan Prorail en NS, maar ook aan Stedin en Eneco. De relatie tussen deze partijen is vergelijkbaar met die van aanbieder en klant. De communicatie tussen partijen is vastgelegd in uitgebreide protocollen. Juist de integraliteit en open communicatie waarbij innovatie en de toepassing ervan gedijen, hebben te lijden onder deze ontwikkelingen. Welke oplossingen hebben de Nederlandse Netbeheerders en gebruikers hiervoor?

De keerzijde van SMART

In reactie op de groeiende vraag en focus op eigen belang hebben aanbieders en beheerders hun doelstellingen aangescherpt. Winst, veiligheid, risicobeperking en specialisatie van diensten zijn in toenemende mate gebonden aan meetbare doelstellingen. Ook de taken van werknemers zijn gespecialiseerd om de doelmatigheid en efficiƫntie te vergroten. Resultaten moeten SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn. De ruimte voor de uitvoerende tak van bedrijven om mee te bewegen in nieuwe ontwikkelingen is hierdoor zeer beperkt.

Van nu naar de toekomst

De ideale situatie, waarbij ruimte is voor slimme verbindingen, dialoog, flexibiliteit en experiment, blijkt door hiervoor genoemde oorzaken in de praktijk vaak onhaalbaar. Verdeling van kosten, uitsluiten van risicos, specialisatie van doelstellingen, conflicterende doelstellingen en communicatieprotocollen beletten partijen om gezamenlijke doelstellingen te formuleren en noodzakelijke beslissingen te nemen. In de bijeenkomst gaan we op zoek naar handvatten of incentives waarmee betrokken partijen meer verbonden kunnen worden om naast hun eigen doelen ook meer gaan bijdragen aan de door nieuwe technologie aangereikte mogelijkheden. Dit hopen we te doen op strategisch, tactisch en operationeel niveau.

Smart Thinking

Smart Thinking is de naam voor de verschillende kennisbijeenkomsten die het Lerend Netwerk Smart Cities organiseert. Tijdens deze bijeenkomsten gaat het Lerend Netwerk op locatie dieper in op een vraagstuk uit de Nederlandse stedelijke ontwikkeling in relatie tot smart cities. Kijk voor meer informatie op platform31.nl/smartcities.

Smart Cities Connectivity agenda

Meld nieuws