e-Government - IT- ICT- eDienstverlening

E-Government 'vorm omgevingsloket'

-
Dilemma's bij het vormgeven van het omgevingsloket

Het omgevingsloket wordt de plek waar burgers en bedrijven hun vergunningen kunnen aanvragen. Een slim portaal zorgt ervoor dat alle relevante vragen in een dynamisch E-formulier gesteld worden. Zo wordt de één loket gedachte bij het aanvragen van vergunningen bewaarheid. De voorkant van het werkproces wordt zo georganiseerd waarbij je in de daarop volgende stappen op verschillende manieren gebruik kunt maken van de vastgelegde gegevens. Je kunt de gegevens die vastgelegd zijn doorsturen voor verdere behandeling, je kunt betrokkenen inzage geven en je kunt de gegevens laten ophalen door belanghebbenden. Deze variaties wordt door het omgevingsloket (als ik het goed begrepen heb) allemaal ondersteund. Wat nu te doen, wat is de makkelijkste manier en welke vervolgvragen duiken dan op. Dat zijn de vragen waar menig manager nu voor komt te staan. Oude werkmethoden handhaven of nu maar alles herontwerpen om de voordelen ook te kunnen gaan plukken. Het omgevingsloket zelf is een tijdelijke lokatie van de aanvragen. Na verloop van tijd verdwijnt de aanvraag en de plicht tot archivering blijft bij het bevoegd gezag dat de vergunning verleent van kracht. En wat doen we met de ingeleverde bestanden bij de aanvraag; Gaan we met de platte scan's van tekeningen verder, of geven we voorrang aan die aanvragen waar geometrische gegevens (plattegronden) ook betekenisvol worden aangeleverd. Wat betekent dat voor de wijze van verwerken en de functionaliteit van de nu in gebruik zijnde programmatuur. Welke doorlooptijd verkortingen en welke capaciteitspieken ontstaan daardoor en hoe handelen we de aanvragen nog steeds binnen de streeftijden af? Allemaal vragen die beantwoord moeten worden en gezien de opgelegde ingebruikname datum nog snel ook.



Als projectleider Digitale bereikbaarheidskaart stuit ik ook nog op de publicatiefunctionaliteit die vanuit BZK wordt aangeboden. Hoe is de samenhang met het omgevingsloket en mijn eigen (inter)-gemeentelijke voorzieningen eigenlijk gedacht. Ik maak slagen in deze puzzeltocht door de kennis stapje voor stapje bijeen te sprokkelen, maar merk wel dat slechts weinigen het complete plaatje en concept kunnen schetsen. Niettemin wordt met de invoering van het omgevingsloket en omgevingsvergunning wel een forse stap gezet naar het invullen van de belofte die E-dienstverlening heet. Maar dat er na het digitale loket nog veel geregeld, gebouwd en ingericht moet worden , dat is wel zonneklaar.

Meld nieuws
Media (print)



Automatisering Gids