Frans Cornelis Marketing Accountability Randstad

Frans Cornelis antwoordt op vragen ICSB

-

5 vragen aan Frans Cornelis


Managing Director Marketing & Communications bij Randstad Group

Voor deze nieuwsbrief hebben we Frans Cornelis, Managing Director Marketing & Communications bij Randstad group, bereid gevonden zijn visie, ambitie en uitdagingen met betrekking tot het marketingvak met ons te delen.

Ik ben pas na mijn studie over marketing gaan lezen en kon niet meer ophouden, aldus Frans.
Een opmerkelijke bekentenis waar we natuurlijk graag meer over willen weten.

Succesvol marketing bedrijven; bouw een team met mensen die op termijn boven jezelf uit groeien!

1. Je bent al vele jaren actief binnen het marketingvak en hebt bij mooie bedrijven
marketing op de kaart gezet. Waar komt die passie voor marktgericht ondernemen vandaan?

Ik heb pas na mijn studie in Leiden ontdekt dat marketing bestond. Dat was op Insead. Het was
een terrein waar ik de hele dag wel over kon lezen. Waarschijnlijk omdat het enerzijds toegepaste massapsychologie is, over mensen en hun reacties gaat, en anderzijds sterk te maken heeft met strategie, kansberekening en financieel rekenwerk. Creatief en cijfermatig. En het gaat om het maken van nieuwe dingen, situaties en soms zelfs producten en levenswijzen die er eerst niet
waren.

2. Op jouw CV prijken de namen van onder andere bedrijven als Sara Lee, KPN en nu Randstad. Welke grote verschillen heb je binnen deze organisaties ervaren als het gaat om marketing?
Daar zou je een apart boek over kunnen schrijven! Bij ICI en AT&T heb ik vooral geleerd hoe je
sales, marketing en innovatie met elkaar verbindt. Bij Sara Lee ging het vooral over concept denken, distributie en het gebruik van massa mediale middelen. Bij KPN lag de focus op de kracht van veel en groot in 1 kleine markt. De management stijlen waren binnen deze organisaties ook zeer verschillend. Nu besef ik ook beter dan vroeger hoe groot het belang van de houding van de
top is voor succesvol marketing bedrijven.

3. Als Registermarketeer ben je actief binnen het Nima. Als je een vergezicht mag schetsen van wat marketing in 2020 inhoudt, waar staan we dan?
Voorspellingen zijn altijd lastig, vooral als ze over de toekomst gaan, aldus de beroemde Yogi
Berra. Dus voor wat het waard is: over tien jaar zullen we meer wereldmerken zien die gecoördineerd
worden in global marketing centers, daarnaast hele locale merken met zeer creatieve lokale mensen. Daartussen zullen we steeds minder zien. De huidige carrièrepaden van marketing managers zijn daar nog niet op gericht.
De communicatie- en mediamix zullen minder veranderen dan mensen nu denken. Klassieke TV zal verminderen, maar al dan niet streaming video is overal voorhanden. Niet zo-n enorm verschil per saldo. Ipad-achtige apparaten hebben dan vrijwel alle functies van laptops. Ook niet zo-n groot verschil dus. Het belang van marketing zal weer toenemen, naarmate het duidelijker wordt dat het verschil gemaakt wordt door je markt, je klant goed te begrijpen. Pas dan kun je succesvol innoveren, groeien en toegevoegde waarde leveren.

4. Je hebt een passie voor roeien. Komt dat ook terug in je dagelijkse professionele omgeving?

Een beetje wel. Roeien is een teamsport die techniek en inzet vraagt, en van deze beide elementen meer dan gewoon. Ook kun je bij roeien net als bij een kritisch project voor en na de actie over de strategie gaan discussiëren en veranderen, maar tijdens de race moet de concentratie vol op het roeien zelf gericht zijn, anders win je niet.
Tenslotte is de roeigemeenschap al sinds eeuwen een voorbeeld van een sterk pre-facebook sociaal netwerk. Roeiers helpen elkaar bijna altijd en overal, ook dwars door de rangen en standen binnen bedrijven heen.
Maar dat is filosofie. Heel praktisch is het ook zo dat mijn job qua reizen en werktijden een sterke all-round conditie vraagt, en ook dat geeft roeien je als geen andere sport. Bedrijfsleven is vaak ook fysiek topsport bedrijven, dat wordt vaak vergeten. En de concentratie die bij roeien nodig is heeft een weldadig rustgevend effect op de geest. Het lichaam wordt getest maar de geest rust uit. Zo kom je weer gemakkelijker in balans.


5. Wat is de gouden tip die je jouw collega-marketeers mee zou willen geven?

De grootste gave voor een marketing manager is om onafhankelijk en analytisch te kunnen blijven denken, hoe aantrekkelijk de creatieve kant van een idee ook kan zijn, en hoezeer een compromis ook de makkelijkste weg kan lijken. Ook binnen je team. Probeer altijd positieve mensen aan te nemen die in potentie op termijn boven jezelf uit kunnen stijgen, op deelgebieden maar als het kan ook in de breedte. Met die eigenschappen kun je als marketeer overal waarde blijven toevoegen, en houd je ook nog plezier in je werk.


ICSB Marketing en Strategie Postbus 8536 3009 AM Rotterdam Tel
010-452 8602 Fax 010-452 97 78 info@icsb.nl ICSB site




Randstad nieuws marketing & strategie

Randstad nieuws News

Contact

Meld nieuws