High Tec Innovation Awards with Global impact

Energy Scan elektrische aandrijvingen Ecocient






Energiebesparing elektrische aandrijvingen
Zytec - Magnetische inductie koppelingen
met het hoogste ECOCIENT RENDEMENT

ECOCIENT ENERGY SCAN: OPTIMIZATION IN SAVING ENERGY AND MAINTENANCE COSTS IN ROTATING EQUIPMENT, DRIVES AND MOTORS





Maak een afspraak voor een verhelderende en kostenbesparende test.
namens Zytec International
CTO Karel V Mucek en CCO Danny van Nielen


ZYTEC PRESENTATION AT
WOTS World of Science and Technology
INDUSTRIAL EFFICIENCY



Hoe zijn concrete energie- en kostenbesparingen te realiseren door het toepassen van efficiënte aandrijfsystemen?
Elektromotorsystemen bepalen voor ca. 70% het elektriciteitsverbruik in de industrie. Daar is op rendabele wijze 20 tot 30 procent energie-efficiencyverbetering op te realiseren. Een focus op duurzame aandrijfsystemen biedt bedrijven commerciële kansen én de mogelijkheid zich (internationaal) te onderscheiden.

Hoe zijn concrete energie- en kostenbesparingen te realiseren door het toepassen van efficiënte aandrijfsystemen?



ECOCIEN ENERGY SCAN: Rendement calculatie test op de kostenbesparing




Innovation Awards

Blauwe tulp
Tijdens het hoofdevenement reiken vakjury’s de Blauwe Tulp uit aan de meest innovatieve producten, diensten en verdienmodellen uit de Nederlandse markt.

Groene tulp
Accenture onderschrijft het belang van duurzame innovatie, vandaar de Groene Tulp, een overkoepelende award waarvoor alle deelnemers met ‘groene’ concepten in aanmerking komen.

Publieksprijs: breng hieronder je stem uit


De Publieksprijs is voor het concept dat de meeste stemmen krijgt van het publiek. Er wordt één Publieksprijs uitgereikt over alle deelnemende concepten. Je vindt de spelregels voor de publieksprijs hier.



Adjiedj Bakas onze futuroloog is laaiend enthousiast over het baanbrekende Zytec product.
Uniek innovatief, energiebesparend en duurzaam is de Permanent Magnetische Inductie Koppeling van Zytec uit Vlaardingen. Onze futuroloog Adjiedj Bakas schreef er een laaiend enthousiast artikel over.
U kunt op deze verbazingwekkende uitvinding en een wereld veroverend product stemmen

klik hier...





Adjiedj Bakas
Like many great ideas in technology, the Zytec Induction Coupling is so striking in its simplicity that one wonders why it doesn’t already exist. It’s hard not to get enchanted by the Induction Coupling when you see it in action. It’s also hard not to instantly see the vast benefits of this breakthrough technology in energy saving for a wide range of industries.....dus stem op Zytec voor een energiebesparende wereld






De EU-richtlijn voor elektromotoren in een notendop
Overzicht

Algemeen
Uitzonderingen op de richtlijn
Wijzigingen in vergelijking met vorige richtlijnen
Tijdslijn implementatie van de richtlijn
Motormarkering
Algemeen

Lager energieverbruik, minder CO2-uitstoot
De Europese Unie heeft uitgebreide wetgeving aangenomen om het energieverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen.
Elektrische aandrijvingen zijn verantwoordelijk voor zo’n 65% van het industriële energieverbruik in Europa. Volgens een studie van de Europese Commissie kan de energie-efficiëntie van Europese aandrijfsystemen met 20 tot 30% verbeteren tegen 2020. Daardoor zal de CO2-uitstoot met 63 miljoen ton per jaar verminderen en wordt jaarlijks 135 miljard kWh aan energie bespaard.
Om die ambitie te bereiken, werd een richtlijn uitgevaardigd die fabrikanten van laagspanningsmotoren aanmoedigt om te innoveren op het gebied van energie-efficiëntie. Zo werden vier energie-efficiëntieklassen in het leven geroepen: IE1, IE2, IE3 en IE4, van het laagste naar het hoogste rendement.

Definitie
'Motor' staat hierbij voor een elektrische driefasige 50 Hz- of 60 Hz-kooiankermotor met enkele snelheid die:
2- tot 6-polig is
een nominale spanning UN heeft tot 1 kV
een nominaal vermogen PN heeft tussen 0,75 kW en 375 kW
ingedeeld wordt op basis van de continue werking (S1)
Door hun werkingscyclus worden servomotoren uitgesloten.

Rendementsklassen voor motoren
Nieuwe rendementsklassen voor asynchrone motoren werden gedefinieerd in de IEC 600034-30-standaard; IE staat voor International Efficiency:
IE1 = standaardrendement
IE2 = hoog rendement
IE3 = premium-rendement
IE4 = super premium-rendement
IE4-waarden zijn gedefinieerd in IEC/TS 60034-31 en opgenomen in de standaard.

De lancering van de richtlijn verloopt in drie fases
• Fase 1: 16/06/2011
Zo moeten elektromotoren sinds 16 juni 2011 minstens aan het IE2-efficiëntieniveau voldoen.

• Fase 2: 01/01/2015
Vanaf 1 januari 2015 dienen motoren met een nominaal vermogen van 7,5 tot 375 kW te voldoen aan het IE3-niveau, of aan het IE2-niveau indien ze voorzien zijn van een frequentieomvormer.

• Fase 3: 01/01/2017
De laatste fase gaat in op 1 januari 2017. Dan moeten ook motoren met een vermogen vanaf 0,75 kW aan de IE3- of IE2-norm beantwoorden.
top of page
Uitzonderingen op de richtlijn

In de tweede fase blijven de oorspronkelijke uitzonderingen van de Ecodesign-richtlijn gelden. De volgende motoren zijn niet onderworpen aan de klassenverhoging naar IE3:
Motoren die ontworpen zijn voor onderdompeling in vloeistof;
Motoren die volledig geïntegreerd zijn in een product, zoals een pomp, tandwielkast, ventilator of compressor, en waarvan de energie-efficiëntie niet onafhankelijk van dit product kan bepaald worden;
Motoren die specifiek ontworpen zijn om te functioneren:
o Op een hoogte van 4.000 m boven de zeespiegel;
o Bij een omgevingstemperatuur van meer dan 60°C;
o Bij een omgevingstemperatuur van minder dan -30°C, of minder dan 0° bij
waterkoeling;
o Met een koelvloeistoftemperatuur die minder dan 0°C of meer dan 32°C bedraagt bij
de opname;
o Bij extreme bedrijfstemperaturen hoger dan 400°C;
o Op plaatsen waar (ontploffings)gevaar kan heersen, zoals gedefinieerd in de richtlijn
94/9/EC;
Remmotoren;
Motoren die beschermd zijn tegen explosies (Ex d/de, Ex e, Ex n en Ex t) en die behoren tot de reeksen 1MD5, 1PS1, 1PS2, 1PS4, 1 PS5, 1MJ, 1MA, 1MB1 of een explosieveilige versie van de 1LA/1LG met aangepaste opties;
Motoren die specifiek ontwikkeld zijn om te functioneren met een frequentieomvormer volgens IEC600034-25;
Motoren die specifiek ontwikkeld zijn voor intermitterend bedrijf (S2 tot S9), met aangepaste opties;
Motoren met 8 polen en meer en motoren met poolomschakeling;
Synchrone motoren;
Eenfasemotoren.
top of page
Wijzigingen in vergelijking met vorige richtlijnen

De voormalige vrijwillige EU-overeenkomst van CEMEP (vereniging van Europese producenten) wordt vervangen door de EuP-richtlijn, die in alle Europese landen in nationale wetgeving moet worden omgezet
6-polige motoren moeten nu net als 2- en 4-polige motoren aan de richtlijn voldoen
Het bereik van het nominaal vermogen wordt uitgebreid van 1,1 - 90 kW tot 0,75 - 375 kW
De nominale spanning neemt toe van 400 tot 1000 V (niet incl.)
Ook motorreductoren vallen nu onder de richtlijn

De rendementsklassen in IEC 60034-30 zijn gebaseerd op de bepaling van het verlies overeenkomstig de norm (deel IEC 60034-2-1). Het verlies wordt niet langer als vast percentage toegevoegd: het werkelijke verlies moet worden gemeten.
top of page
Tijdslijn implementatie van de richtlijn

Roadmap volgens EU-verordening 640/2009


Enlarge

top of page
Motormarkering

Vanaf 16 juni 2011 moeten alle motoren op de markt gemarkeerd worden overeenkomstig de IE-Richtlijn. De verplichte markering op de motor moet minimaal het volgende omvatten:
Het nominale rendement bij 100 %, 75 % en 50 % van de nominale belasting bij de nominale spanning (UN)
Het rendementsniveau IE2 of IE3 (IE1 mag dan niet langer op de markt gebracht worden)
Het productiejaar

Deze informatie moet op of in de buurt van de motorplaat staan.


Enlarge
Nieuwe motorplaat IE1

____________________________________________________________________________


Enlarge
Nieuwe motorplaat IE2

____________________________________________________________________________


Enlarge
Nieuwe motorplaat IE3

Bijkomende informatie moet op de webpagina of in de catalogus van de leverancier worden gepubliceerd.

Meld nieuws